سختترین سودوکوی جهان
یک ریاضیدان فنلاندی ادعا کرد که سختترین جدول سودوکوی جهان را طراحی کرده است.
«آرتو اینکالا (Arto Inkala)» برای طراحی این سودوکو سه ماه وقت صرف کرده است. وی گفت که این سودوکو تنها یک راه حل دارد که فقط دقیقترین مغزها میتوانند آن را کشف کنند.
اینکالا در گفتوگو با روزنامه «دیلی تلگراف» انگلیس گفت که سختی این سودوکو در تعداد استنتاجهای منطقی لازم برای پر کردن هر یک از خانههای جدول نهفته است. این ریاضیدان فنلاندی در سودوکوی ۸۱ خانهای خود، فقط ۲۳ خانه را پر کرده و پیدا کردن بقیه اعداد را به حلکننده جدول واگذار کرده است.
با اینکه اینکالا جدول خود را سختترین سودوکوی طراحی شده تا به امروز میداند، اما وی پیشبینی کرد که روزی سودوکویی از این سختتر هم طراحی خواهد شد.
وی تأکیدکرد: «برای بیان ریاضی نظریه من که هنوز سختترین سودوکو طراحی نشده است، راههای بسیار زیادی وجود دارد.»
سودوکو که در کنار جدول کلمات متقاطع، پای ثابت بسیاری از روزنامههای دنیاست از ۸۱ خانه تشکیل شده است و برای حل آن باید اعداد ۱ تا ۹ را طوری در خانههای خالی جدول قرار داد که در هر سطر، ستون و مربع ۹ خانهای، همه این اعداد و بدون تکرار وجود داشته باشند.
اگر به سرتان زده است که سودوکوی اینکالا را حل کنید، ولی حوصله کافی یا مغز نوابغ را ندارید، نگران نباشید؛ حل جدول را میتوانید در اینجا ببینید.
با کمک گوگل، سودوکو حل کنید
گوگل نرم افزاری را عرضه کرده است که به کاربر کمک میکند که پس از عکس گرفتن از جدول سودوکو آن را بلافاصله حل کند
به گزارش خبرگزاری مهر، آیا شما یکی از شیفتگان حل جدولهای عددی (سودوکو) هستید اما ممکن است که نتوانید راه حل یک عدد سخت را پیدا کنید؟ اکنون گوگل با ارائه یک برنامه جانبی به شما در حل جدول سودوکو کمک میکند.
کاربر پیش از استفاده از این برنامه جانبی جدید که گوگل گاگلز (Google Goggles) نام دارد باید با تلفن همراه خود از جدول یک عکس تهیه کند. سپس این برنامه، عکس جدول را به یک جدول دیجیتالی تبدیل کرده و آن را از راه اینترنت به سرور گوگل میفرستد. سرور بزرگترین جستجوگر دنیا در مدت چند ثانیه جدول را حل کرده و آن را برای تلفن همراه کاربر ارسال میکند. Read more…
سودوکو از جمله مهم ترین عوامل در تقویت مغز به حساب میآید
یک روانشناس کودک با بیان این که بازی، ضریب هوشی کودک را افزایش میدهد، گفت: کودک در حین بازی در معرض انواع محرکات قرار گرفته و ارتباطات فراوانی در ذهنش شکل میگیرد.
دکتر رامین خدابخشی در گفت وگو با خبرنگار «سلامت» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره مزایای بازی برای کودکان، عنوان کرد: رشد مهارتهای ظریف و عمقی حرکتی، رشد تعاملات اجتماعی و برقراری ارتباط با اطرافیان، خلق آثار تازه از طریق دستکاری محیط پیرامون، رشد زبان و عواطف و رشد هوش از جمله مزایای بازی کردن برای کودکان است.
ساعت مچی با طرح بازی سودوکو
شرکت Tokyoflash که یکی از سازندگان ساعت های مچی در جهان است و البته بدلیل طراحی ساعت هایی خاص در دنیا معروف است به تازگی ساعت مچی را طراحی کرده که براساس بازی فکری و معروف سودوکو است. سودوکو یکی از بازیهای معروف پازلی دنیاست که از محبوبیت زیادی هم برخوردار است، پس شاید طراحی ساعت براساس این بازی مقداری تعجب آور باشد.
Read more…
برای حل پازل سودوکو از کیت روبات استفاده کنید
یک برنامه نویس سوئدی، هانس اندرسون، برای حل پازل سودوکو از کیت روبات لگو (Lego) استفاده کرده است.
این ربات کوچک لگو (Lego) می تواند یک پازل سودوکو را حل کند.
حسگر نور؛ جعبه های خالی را اسکن می کند و هر جعبه شماره دار را ثبت و ضبط میکند.
Read more…
جدول سودوکو به یکی از اصلیترین سرگرمیهای عمومی مبدل شده است
سودوکو از جمله سرگرمیهایی است که اگرچه کمتر از نیم قرن از انتشار اولین نسخه آن میگذرد اما در سالهای گذشته آنچنان مورد استقبال عموم قرار گرفته که به یکی از اصلیترین سرگرمیهای بسیاری از مردم جهان تبدیل شده است. نکته جالب اینجاست که برخلاف تصور عموم، سودوکو احتیاج به دانستن ریاضیات ندارد و به کمک منطق ساده و حوصله فراوان براحتی میتوان آن را حل کرد. تب و تاب سودوکو نه تنها مردم عادی بلکه دانشگاهیان را هم فراگرفته است و به همین علت همزمان با گرامیداشت دهه ریاضیات، اولین دوره مسابقات ۳۰۰ متری سودوکو در دانشکده ریاضی و علوم کامپیوتر دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار شد.
بزرگترین مسابقه سودوکو خراسانجنوبی برگزار شد
همزمان با بزرگداشت روز معلم بزرگترین مسابقه سودوکوی خراسانجنوبی روز گذشته با حضور ۱۷۰ شرکت کننده در دانشگاه پیام نور بیرجند برگزار شد.
محمد حسین مالکی دبیر برگزاری این مسابقه و مسوول انجمن علمی بسیج دانشگاه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خراسان جنوبی، اظهار کرد: این مسابقه به همت دانشگاه پیام نور و با همکاری بسیج دانشجویی این دانشگاه برگزار شد.
وی تعداد شرکت کنندگان در این مسابقه را ۱۷۰ نفر عنوان کرد و افزود: این تعداد ۲۷۰ جدول سودوکو موجود در مسابقه را حل کردند.
وی هدف از برگزاری این مسابقه را ایجاد فضای شور و نشاط در بین جوانان دانست و تصریح کرد: این مسابقه بزرگترین سودوکو در خراسان جنوبی است.
دبیر برگزاری مسابقه تصریح کرد: هر گروه شرکت کننده در این مسابقه باید در عرض ۴۵ دقیقه دو جدول را حل میکردند.
مالکی افزود: در این مسابقه از تمامی دانشگاههای پیام نور، آزاد، بیرجند، علوم پزشکی و صنعتی دانشجویانی شرکت داشتند و در گروه های یک و دو نفره به رقابت پرداختند.
وی خاطرنشان کرد: به نفرات اول تا سوم به ترتیب ۳۰۰، ۲۰۰ و ۱۰۰ هزار تومان جایزه نقدی تعلق میگیرد.
۱۷ نشانه، بهترین راه حل جدول سودوکو
برای حل جدول سودوکو معمولا باید از راه آزمایش و خطا پیش رفت تا در آخر بتوان این جدول پیچیده اعداد را به آخر رساند. برای سادهتر شدن حل آن معمولا باید تعداد نشانههایی وجود داشته باشد که تاکنون تعداد ۱۷ نشانه و نه کمتر برای حل سودوکو بهترین راه محسوب میشده و اکنون ریاضیدانان دانشگاه کالج دوبلین موفق به اثبات این عدد شدهاند.
جدول سودوکو برای سطح پایه از یک مربع ۹ × ۹ از ردیفها و ستونهایی از خانههایی ساخته شده که باید با اعداد یک تا ۹ پر شوند.
این جدول به ۹ بخش سه در سه تقسیم میشود و برای حل آن باید اعدادی در این مربعها قرار گیرند که در ستونها یا مربعها تکراری نباشند. در زمان ایجاد این جدول برخی از خانههای آن از پیش پر میشوند و آن را به صورت یک معما درمیآورند تا فرد با تلاش بتواند سایر خانههای جدول را پر کند.
راهنمای حل جدول
نوع متداول سودوکو یک جدول ۹x۹ است که کل جدول هم به ۹ جدول کوچکتر ۳x۳ تقسیم شدهاست. در این جدول چند عدد به طور پیش فرض قرار داده شده که باید باقی اعداد را با رعایت سه قانون زیر یافت:
- قانون اول: در هر سطر جدول اعداد ۱ الی ۹ بدون تکرار قرار گیرد.
- قانون دوم: در هر ستون جدول اعداد ۱ الی ۹ بدون تکرار قرار گیرد.
- قانون سوم: در هر خانه جدول ۳x۳ اعداد ۱ الی ۹ بدون تکرار قرار گیرد.
درباره سودوکو
سودوکو مخفف عبارت ژاپنی “Suuji wa dokushin ni kagiru” که خوانده میشود سوجی وا دوکوشین نی کاگیرو به معنی «ارقام باید تنها باشند» است ، که امروزه یکی از سرگرمیهای رایج در کشورهای مختلف جهان به شمار میآید.
هر چند این بازی برای اولین بار در یک مجله پازل آمریکایی در سال ۱۹۷۹ انتشار یافت ، ولی انتشار آن به طور مستمر و پیگیر برای نخستین مرتبه بر میگردد به ژاپن در سال ۱۹۸۶ و از سال ۲۰۰۵ این سرگرمی به محبوبیت جهانی دست یافت و نخستین مسابقه ملی آن در سال ۲۰۰۸ در فیلادلفیا ، آمریکا برگزار شد.