سودوکو از جمله مهم ترین عوامل در تقویت مغز به حساب میآید
یک روانشناس کودک با بیان این که بازی، ضریب هوشی کودک را افزایش میدهد، گفت: کودک در حین بازی در معرض انواع محرکات قرار گرفته و ارتباطات فراوانی در ذهنش شکل میگیرد.
دکتر رامین خدابخشی در گفت وگو با خبرنگار «سلامت» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره مزایای بازی برای کودکان، عنوان کرد: رشد مهارتهای ظریف و عمقی حرکتی، رشد تعاملات اجتماعی و برقراری ارتباط با اطرافیان، خلق آثار تازه از طریق دستکاری محیط پیرامون، رشد زبان و عواطف و رشد هوش از جمله مزایای بازی کردن برای کودکان است.
وی با اشاره به این که بازی، از جمله عوامل محیطی موثر در ارتقای هوش و آی کیو در کودکان است، اظهار کرد: ۷۰ درصد هوش در انسان ارثی و ۳۰ درصد مابقی به صورت اکتسابی حاصل میشود.
این روانشناس کودک ادامه داد: رشد هوشی کودک از نخستین تجارب حسی آغاز میشود. از این رو والدین میتوانند امکاناتی را فراهم کنند تا تمام حواس کودک را در سنین پایین به کمک انواع بازیها پرورش دهند.
خدابخشی در توضیح تفاوت «آی کیو» و «ای کیو» در افراد گفت: آی کیو، نمره هوشی فرد است و از تستهایی که در آن توانایی کلامی فرد و گنجینه لغاتش را مورد ارزیابی قرار میدهد، سنجیده میشود. اما ای کیو یا هوش هیجانی، به توانایی فرد در برقراری ارتباطات اجتماعی اطلاق میشود.
وی اضافه کرد: ممکن است فردی با وجود داشتن آی کیو پایین، از ای کیو یا هوش هیجانی بالایی برخوردار باشد.
این روانشناس کودک با بیان این که بازی، آی کیو کودک را افزایش میدهد، اظهار کرد: در حین بازی، کودک در معرض انواع محرکات قرار گرفته و ارتباطات زیادی در ذهنش شکل میگیرد و در نتیجه رشد مغزی وی را به همراه دارد.
خدابخشی در پاسخ به این پرسش که انجام چه بازیهایی برای رشد هوشی کودک مناسب است، گفت: به عنوان مثال استفاده از مدادرنگیها، خمیربازی، گچ، خاک رس و کاموا برای ساخت کاردستی، موجب ارتقای خلاقیت در کودک میشود. والدین میتوانند برای کودک خود داستان تعریف کنند و از او بخواهند داستانی بسازد و یا یک قصه نیمه تمام که برای او تعریف کردهاند را کامل کند.
وی ادامه اداد: همچنین والدین میتوانند موسیقی را وارد خانه خود کنند و با کودکشان آواز بخوانند، چرا که یک بخش از ذهن کودک، حافظه موسیقایی بوده و به هر میزان که در فضا قرار بگیرد، بیشتر رشد خواهد کرد.
خدابخشی با بیان اینکه گرایشات و علاقه مندیهای کودک از حدود ۳-۴ سالگی خود را نشان میدهند، گفت: باید کمک کرد تا این گرایشات در مسیر صحیح هدایت و رشد کنند. البته باید در نظر داشت که کودک تا حدود زیادی از والدین خود تبعیت میکند. به عنوان مثال مادری که خودش اهل نواختن تار نیست به سختی میتواند کودک خود را به نواختن تار علاقه مند کند، چرا که مشوق بودن مادر به تنهایی کافی نیست و کودک بیشتر به همراهی وی نیاز دارد.
این روانشناس کودک در ادامه ضمن تاکید بر عدم استفاده افراطی از کامپیوتر برای انجام بازی و سرگرم کردن بچهها به آن، گفت: والدین سعی کنند بازیهای پرتحرک با کودکشان انجام دهند.
وی همچنین توصیه کرد: لازم است پدر و مادر مفاهیم را از طریق بازی به کودک خود آموزش دهند، ریختن اسباب بازی جلوی بچهها کافی نیست. میتوان برای آموزش اعداد، حروف و اشکال از تکههای اسباب بازی استفاده کرد.
خدابخشی در ادامه با بیان این که جورچینها، حل جدول کلمات متقاطع، جداول اعداد چون سودوکو و انواع پازلها از جمله مهم ترین عوامل در تقویت مغز به حساب میآیند، گفت: والدین به هر روی توجه داشته باشند که اعتیاد به کامپیوتر در اختلال رشد کودک، کابوسهای شبانه، افزایش وزن و تنبلی در کودکان، نقش بسزایی دارد و استفاده بیش از یک ساعت از کامپیوتر در کودکان صحیح نیست.